آیت الله صادق آملی لاریجانیفصلنامه پژوهش های اصولی2251-680831020110823الاستصحاب فی الشبهات الحکمیة752110657FAحسن النظریJournal Article20200718هذه المقالة تبحث عن التفصیل فی جریان الاستصحاب بین الشبهات الحکمیة و الموضوعیة الذی ذهب الیه المحقق النراقی; و تتبعه السید المحقق الخوئی;.<br />هذا التفصیل لم ینشأ عن قصور الروایات الدالة علی حجیة الاستصحاب لانّ عموم التعلیل الوارد فی صحیحة زرارة یشمل الشبهات الموضوعیة و الحکمیة علی السواء، بل منشأ التفصیل هو شبهة التعارض بین استصحاب بقاء المجعول و استصحاب عدم جعل الزائد. اجاب عنها الشیخ الانصاری; و المحقق الخراسانی; و المحقق النائینی; و لکن السید الخوئی; عمقها بالصیاغة الجدیدة حتی ترفع عنها الاشکالات المطروحة من جانب هؤلاء الاعلام و آخر من طرح الشبهة وحلّها الشهید الصدر;.آیت الله صادق آملی لاریجانیفصلنامه پژوهش های اصولی2251-680831020110823تداخل الأسباب و المسببات5382110658FAابراهیم سلیمانی درچهایJournal Article20200718إنّ بحث التداخل من أهمّ المباحث الأصولّیة. ما وصلت هذه الرسالة، التحقیق له، والنتیجة التی وصلنا إلیها فی نهایة الشوط هی: «أنّ القاعدة عدم التداخل مطلقاً لا فی الأسباب و لا المسببات، و هی مقتضی الأدلة الاجتهادیة والأصول العملیّة، و الثمرة هی العزیمة مطلقاً فی البابین».آیت الله صادق آملی لاریجانیفصلنامه پژوهش های اصولی2251-680831020110823امکان جانشینى امارات و اصول، مقام قطع موضوعی90113110659FAسید حمیدرضا حسنیJournal Article20200718تردیدی در جانشینی امارات و اصول در مقام قطع طریقى محض نیست؛ اما در مورد جانشینی ظنون مقام قطع موضوعی این پرسش مطرح است که آیا میتوان با یک خطاب واحد دو تنزیل را انجام داد؛ یعنی هم ظن را جانشین قطع در آثار قطع کرد و هم مؤدا را جانشین واقع نمود.<br />شیخ انصاری1 تنزیل امارات و اصول را در مقام قطع صفتى نمىپذیرد، اما معتقد است که امارات و ظنون میتوانند جانشین قطع موضوعی طریقى شوند. محقق خراسانی معتقد است که ظنون و امارات ثبوتاً نمیتوانند جانشین قطع موضوعى طریقی شوند. محقق اصفهانى1 ضمن رد دیدگاه محقق خراسانی، نهایتاً در محال دانستن این که با خطاب واحدی مثل «الظنّ کالقطع» بتوان دو تنزیل را انجام داد، با محقق خراسانی، هم عقیده است. از نظر استاد لاریجانی امارات چه به لحاظ اثباتى و چه به لحاظ ثبوتى میتوانند جانشین قطع موضوعى شوند. این نوشتار به تبیین، بررسی و سنجش دیدگاهها در این خصوص میپردازد.آیت الله صادق آملی لاریجانیفصلنامه پژوهش های اصولی2251-680831020110823وضعگروی و نظریة معنا113145110660FAمحمدباقر سعیدی روشنJournal Article20200718پژوهش حاضر با هدف توصیف ماهیت «معنا» سامان یافته است. مسئله چیستیِ معنا از مبانی دانش تفسیر متون به شمار میرود. از این رو گزینش هر نظریة خاص معنایی، نقش مؤثری در تفسیر متون به صورت عام و تفسیر متون دینی به ویژه ایفا مینماید. در این پژوهش نخست به شیوه تحلیل بودهها، برخی از نظریههای قابلِ توجهِ معنایی ارزیابی شده، آن گاه ضمن تبیین ارتباط لفظ و معنا، و گستره معانی و حقایق نفسالامری، نظریة «وضعگروی» با ویژگی شمولگرایی معنایی توجیه یافته است. نظرداشت کلی در پژوهش حاضر، تطبیق مبانی، دلایل و لوازم منطقی نظریهها بوده است.آیت الله صادق آملی لاریجانیفصلنامه پژوهش های اصولی2251-680831020110823پژوهشی در مسئلة حجیت ظواهر قرآنی با نگاهی انتقادی به مبانی جریان روایتگرا146171110662FAمحمد اسعدیJournal Article20200718این مقالهدر راستای آسیبشناسی جریان روایتگرا در تفسیر و فهم قران به بررسی مسألة حجیت ظواهر قرآن و دیدگاه روایتگرایان شیعه و سنی پیرامون آن پرداخته و تقریری نو از ادلة آنان در انکار حجیت ظواهر ارائه مینماید. در این تقریر، ادلة روایتگرایان در سه محور خطاب قرآن، زبان قرآن و دلالت قرآن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به لحاظ خطاب قرآن، مدعای اختصاصی بودن خطاب، به لحاظ زبان قرآن، مدعای پیچیدگی و تشابه زبان، و به لحاظ دلالت قرآن، مدعای ظنی و نامعتبر بودن دلالت از سوی آنان با مناقشات و تأملات جدی مواجه است.