آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
8
26
2021
05
22
بررسی و نقد نظریه «تزاحم حفظی» در جمع بین حکم ظاهری و واقعی
11
34
FA
سید علیاکبر
حائری
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم و نجف اشرف.
چگونگی جمع بین حکم واقعی و ظاهری از مسائل پیچیدهای است که اصولیان از دیرباز به دنبال راه حلی برای آن بودهاند. وجود همزمان این دو حکم به مشکلات مختلفی چون تضاد، نقض غرض و... منجر میشود که علمای دانش اصول، راههای مختلفی را برای برونرفت از آنها پیشنهاد دادهاند؛ ولی این راهها با اشکالاتی مواجه است. در مقاله پیش رو ضمن اشاره به نظریهای جدید در باب حکم ظاهری و واقعی و ارائه سه راه حل معتبر برای پاسخ به اشکالات، نظریه «تزاحم حفظی» شهید صدر در این زمینه بررسی و نقد میشود.
حکم ظاهری,حکم واقعی,ملاک حکم,احکام ثانوی,تزاحم حفظی
https://www.juosul.ir/article_136091.html
https://www.juosul.ir/article_136091_91adc3d7e3b30c87c4b22a658aacbd9c.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
8
26
2021
05
22
بررسی امکان «وجوب مشروط» با تاکید بر دیدگاه استاد آملی لاریجانی
35
66
FA
محمد
حاجابوالقاسمی
استاد سطوح عالی، سطح 4؛ دکترای علوم قرآن و حدیث
محمدمهدی
محفوظی
استاد سطوح عالی، سطح 4،
یکی از دلایل انکار «واجب مشروط» از سوی اصولیان این است که «هیئت» از معانی حرفی است و معانی حرفی، جزئی و تقییدناپذیرند؛ پس نمیتوان قید را به آنها بازگرداند. در مقابل، بزرگانی مانند صاحب کفایه، محقق اصفهانی و محقق خویی بر اساس انکار جزئی بودن معنای «هیئت»، همچنین اثبات امکان «تقیید جزئی» به این گونه که یا از ابتدا آن را به صورت مقید ایجاد کنیم (بر اساس نظر مرحوم آخوند) و یا به صورت معلق تصویرش کنیم (بر اساس بیان محقق اصفهانی، محقق عراقی، محقق خویی و امام خمینی) و نیز بازگرداندن قید به چیزی بیرون از معنای «هیئت» (نظریه محقق روحانی که استاد آملی لاریجانی نیز آن را تقویت کرده است)، به این استدلال منکران «واجب مشروط» پاسخ دادهاند. اشکال دیگر «وجوب مشروط» این است که مفاد «هیئت» معنای حرفی آلی و غیر مستقل است؛ از این رو تقیید نمیپذیرد. به این استدلال نیز پاسخهایی داده شده است؛ از جمله امکان لحاظ استقلالی معانی حرفی (محقق خویی)، امکان انشاء همراه با قید از آغاز (صاحب کفایه و محقق اصفهانی)، نگاه استقلالی پس از انشاء آلی (محقق اصفهانی و امام خمینی)، رجوع قید به «مادّه منتسب» (محقق نایینی). این تحقیق که با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، به این نتیجه رسیده که هیچ یک از دو اشکال بررسیشده، یعنی جزئی بودن معنای حرفی و آلی بودن آن، نمیتواند مانعی برای «وجوب مشروط» ایجاد کند.
واجب مشروط,وجوب مشروط,معنای حرفی,نگاه استقلالی,نگاه آلی,مادّه منتسب
https://www.juosul.ir/article_136092.html
https://www.juosul.ir/article_136092_c9d11e7fb23daf48fd8b163f790bcb29.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
8
26
2021
05
22
مفهوم تعلیل
67
92
FA
سید حسین
منافی
استاد سطوح عالی
manafi12@yahoo.com
محمد
فائزی
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه
m.faezi110@gmail.com
این نوشتار در صدد تبیین، تحلیل و نقد مفهوم تعلیل است. در بررسی مفهوم تعلیل چهار دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول پذیرش مفهوم به نحو کلی است که به دلیل اجماع و ظهور جمله در انحصاری بودن علت و بازگشت جمله تعلیلیه به جمله شرطیه تمسک شده است. دیدگاه دوم عدم پذیرش مفهوم به نحو کلی است که برای اثبات این ادعا به بازگشت تعلیل به لقب یا وصف استدلال شده است؛ و نیز عدم ظهور علت در انحصار ابتلای به تعارض نیز به عنوان دلیل دیگر ذکر شده است. دیدگاه سوم تفصیل منسوب به شیخ انصاری رحمه الله است که بین تعمیم و تخصیص فارقی بیان نموده و مفهوم را با تفصیل خاص خود میپذیریند و قول چهارم پذیرش مفهوم فی الجمله میباشد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به این نتیجه میرسد که نظر صحیح، مفهوم فی الجملۀ داشتن برخی از تعلیل هاست، از این رو تعلیل ظهوری در مفهوم بالجملۀ نخواهد داشت.
مفهوم,تعلیل,علّت,علّیّت,ظهور
https://www.juosul.ir/article_136093.html
https://www.juosul.ir/article_136093_f356ed9394da4d4dec1eebc891721b4f.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
8
26
2021
05
22
واکاوی حقیقت مفهوم مخالف و ملاک تحقق آن در مدرسه اصولی فریقین
93
120
FA
علی
نهاوندی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، سطح 4، دکترای فلسفه
nahavandi47@yahoo.com
تمسک به «مفاهیم» در استنباط بسیاری از احکام فقهی، از اهمیت آن در فرایند اجتهاد عامه و خاصه حکایت دارد. مفاهیم، از جمله مسایل مشترک میان فریقین در علم اصول فقه است، کلیات این بحث میان امامیه و اهل سنت مشترک است که به بررسی چیستی مفهوم، ضابطه مفهوم و اقسام مفهوم میپردازد. در علم اصول فریقین «مفهوم» به دو دسته «موافق» و «مخالف» تقسیم میشود. موضوع این پژوهش درباره حقیقت، خاستگاه و ملاک تحقق مفهوم مخالف میان فریقین است که با روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای به آن میپردازد. اینکه مفهوم مخالف در نظرگاه عامه و خاصه از قبیل مدلول مطابقی یا التزامی کلام است یا هیچ یک از این فرضیات نیست، بلکه از مدالیل تکلم است، و اینکه ملاک و ضابطه مفهوم داشتن جمله در اندیشه اصولیان فریقین چیست، موضوعی است که اثر حاضر در تبیین آن میکوشد.
مفهوم,منطوق,حقیقت مفهوم,مفهوم مخالف,اعتبار سنجی,ضابط مفهوم
https://www.juosul.ir/article_136095.html
https://www.juosul.ir/article_136095_f593d97bd2537fcf6ca25569329a18a4.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
8
26
2021
05
22
جریان استصحاب در شبهات مفهومیه
121
138
FA
رضا
پورصدقی
استاد حوزه علمیه قم
rezapoorsedghi@gmail.com
محمد رضا
شبان
دانش پژوه سطح سه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
mohamadreza123shaban@gmail.com
استصحاب پر کاربردترین دلیلی است که در موضوع شک برای بدست آوردن احکام ظاهری مورد استناد قرار میگیرد. در برخی از موارد شک، در عین حالی که حالت سابقه یقینی برای حکم وجود دارد جریان استصحاب دچار مناقشاتی است و مورد پذیرش برخی از فقها قرار نگرفته است از آن جمله جریان استصحاب در شبهات مفهومیه است. از دیدگاه بسیاری از فقها اصل عملی استصحاب امکان جریان در شبهات مفهومیه را دارا نیست؛ نوشتار حاضر در صدد است با واکاوی مسئله در سه شق استصحاب مفهوم، استصحاب موضوع و استصحاب حکم نسبت به حل آن، ادله موجود را مورد ارزیابی قرار دهد. بررسی ادله موجود نشان میدهد استصحاب مفهوم در شبهات مفهومیه ممکن نیست. استصحاب موضوع نیز در شبهات مفهومیه از سوی برخی از فقها تحت عنوان استصحاب فرد مردد دانسته شده و به همین دلیل مورد خدشه واقع شده است ولی مطالعه ادله این دیدگاه و نقد و بررسی آنها نشان میدهد قرار داده شدن استصحاب موضوع در تحت عنوان فرد مردد انگارهای ناثواب بوده و جریان استصحاب موضوع راه حلی برای حل عملی تردید است و مکلف را عملا از تحیر خارج میسازد. ...
استصحاب مفهوم,استصحاب موضوع,استصحاب حکم,شبهه مفهومیه,فرد مردد
https://www.juosul.ir/article_136096.html
https://www.juosul.ir/article_136096_a4286af0a5117321e66d6b98945a19e9.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
8
26
2021
05
22
تأملی در ضوابط عدم حصر شبهه
138
160
FA
سعید
سبوئی جهرمی
فقه و مبانی حقوق- دانشگاه تهران- پردیس فارابی قم
sabouei.saeed@ut.ac.ir
سید حسین
نوری
استادیار فقه و حقوق- دانشگاه تهران- پردیس فارابی
sh.noori@ut.ac.ir
احمد رضا
خسروی
کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق- دانشگاه قم
a.r.khosravi@gmail.com
هنگامی که مجتهد نتواند امارهای برای اثبات حکم شرعی بیابد، به ناچار باید از اصول عملیه کمک بگیرد. یکی از اصول عملیه اشتغال است و محل جریان آن جایی است که مکلف علم به تکلیف دارد، اما نسبت به متعلق آن مردد است و امکان احتیاط نیز وجود دارد. از جمله مسائلی که در مبحث اشتغال مورد بررسی قرار میگیرد تمایز بین شبهه محصوره و غیرمحصوره است. مشهور فقها معتقدند که در صورت غیرمحصوره بودن شبهه، احتیاط لزومی ندارد؛ به همین خاطر ضوابطی را برای فرق گذاشتن میان شبهه محصوره و غیرمحصوره مشخص کردهاند. در این نوشتار که با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای انجام گرفت، به نقد و بررسی این ضوابط پرداخته شد و معلوم گردید که همگی این ضوابط دچار اشکال هستند و با بررسی ادله این نتیجه حاصل شد که عنوان محصوره و غیرمحصوره در هیچ دلیلی موضوع واقع نشده است و در مواردی که ادعا شده به خاطر عدم حصر شبهه حکم به عدم لزوم احتیاط شده، در واقع عناوین دیگری چون عسر و حرج و یا خروج از محل ابتلا علت واقعی عدم تنجز علم اجمالی بوده است.
شبهه محصوره,شبهه غیر محصوره,احتیاط,علم اجمالی,ضابطه
https://www.juosul.ir/article_136097.html
https://www.juosul.ir/article_136097_6bf341a7f21dc78c3298de6ff68d15f3.pdf