آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
3
12
2012
02
20
الواجب المشروط و التفکیک بین الإنشاء و المنشأ
7
27
FA
محمد
حاج ابوالقاسمی
من الأیرادات الواردة علی نظریة الوجوب المشروط أن القول به یستلزم قبول التفکیک بین الإنشاء و المنشأ و امتناعه یرجع إلی امتناع التفکیک بین الإیجاد و الوجود أو السبب و المسبّب او الاعتبار و المعتبر و قد تصدی الأعلام لحلّ هذه المشکلة بوجوه نذکرها فی هذه الرسالة مع ما یرد علیها من النقض و الإبرام، ففی المقام الاول أی تفکیک الایجاد و الوجود نواجه خمسة أجوبة من التفرقة بین البعث التقدیری و التحقیقی و هو خیرة المحققان الخراسانی و الاصفهانی0، و من القول بفعلیة الإرادة قبل تحقق الشرط کما هو مختار المحقق العراقی;، و من قبول التفکیک بین الإیجاد و الوجود فی الأمور التشریعیة کما عن المحقق النائینی ;، و من نفی البأس عن تعلق الاعتبار بأمر متأخر کما عن المحقق الخویی;، و من انکار تحقق شیء عند تحقق الشرط فی الخارج حتی یستلزم التفکیک بین الإنشاء و المنشأ کما عن الشهید صدر 1، و سنری أن أصحّ الجواب ما عن المحقق الخراسانی1 و قد أوضحه المحقق الاصفهانی1 و فی المقام الثانی و الثالث سنری أنّه لایرجع الوجوب المشروط إلی التفکیک بین السبب و مسبّبه أو الاعتبار عن المعتبر بوجه، فلا إشکال فی نظریة الوجوب المشروط من هذه الناحیة.
: الواجب المشروط,تفکیک الإنشاء عن المنشأ,الایجاد,الوجود,السبب,المسبب,الاعتبار,المعتبر
https://www.juosul.ir/article_110672.html
https://www.juosul.ir/article_110672_7d4c1d9bb4e9a4a7a2d00964a21c35dd.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
3
12
2012
02
20
قبح العقاب أو حقّ الطاعة أو استئناف مسلک ثالث؟ تحدید هویّة الاصل العملیّ العقلیّ عند الشکّ فی التکلیف
28
73
FA
مصطفی
پیوندی
لا اشکال فی أنّ للعقل حکما عملیّا بالنسبة إلی حالات الشکّ و الاحتمال لتکلیف المولی، وکان من المشتهر بینهم التسالم علی قاعدة «قبح العقاب بلا بیان» اعنی حکم العقل بعدم استحقاق العقاب علی مخالفة التکلیف المشکوک، و لکنّه قد خالفهم جمیعا السیّد الشهید الصدر1 فاختار استحقاق العقاب علی مخالفة التکلیف المشکوک الذی لم یرد ترخیص فی إهماله، و سمّاه بمسلک «حقّ الطاعة» قبال المسلک السابق.<br />و لکنّنا اذا حدّدنا مقصود السیّد الشهید نجد فیه نقاطا مخالفة للوجدان العقلیّ، و إن کان ذاک المسلک اقرب إلی الوجدان من مسلک قبح العقاب بلا بیان. و من هنا قد استهدفت هذه الرسالة استئناف مسلک جدید فی القاعدة العملیّة العقلیّة عند الشکّ فی التکلیف، و قد بحثنا حول المسلکین الآخرین و برهنّنا علی بطلانهما معا، ثمّ حاولنا اثبات المسلک الثالث وشیّدنا ارکانه و دفعنا عنه الشبهات المرکوزة فی الاذهان، و قد سمّیناه بمسلک «تنجّز الواقع». و هذا المسلک الثالث الذی قد انتهینا الیه أخیرا کان یفارق مسلک السیّد الشهید باعتباره لا یری لنفس التکلیف المشکوک بما هو مشکوک اثرا، بل لواقع التکلیف المولویّ فی ظرف الشکّ علی ما یتّضح المقصود منه فی طیّ الکلمات و سنتعرّض لفروقهما تفصیلا إن شاء الله تعالی.
: الاصل العملیّ الاولیّ العقلیّ,مسلک قبح العقاب,مسلک حقّ الطاعة,مسلک تنجّز الواقع
https://www.juosul.ir/article_110673.html
https://www.juosul.ir/article_110673_02c0d51844dde492d3cd9e9208e45539.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
3
12
2012
02
20
ارتباط زبانی به مثابه فعل
75
93
FA
محمد علی
عبداللهی
واحد ارتباط زبانی، فعل است. معنای این گزاره آن است که ارتباط زبانی را نمیتوان تنها با توجه به قراردادهای زبانی و قواعد و قوانین مربوط به یک زبان خاص تحلیل کرد. بنابر این مبنا هر نوع ارتباط زبانی از سنخ انشاء و فعل گفتاری است.از این رو، فیلسوف زبان و نیز عالم اصول در بحثهای تحلیلی الفاظ نباید در سطح سمانتیکی زبان متوقف بماند، بلکه باید توجه خود را به تبیین و کشف قوانین و قواعد عام زبان به ویژه قواعد مربوط به استعمال معطوف کند؛ زیرا فعل گفتاری، معیِّن معنا است و لذا در صورتی میتوان ساختار دقیق یک قضیه را تعیین و معنای ایجاب و سلب قضیه را فهمید که آن را از سنخ فعل تلقی کرد. نگارنده در این مقاله تلاش کرده است با تحلیل دقیق نظریة ارتباط زبانی چون یک فعل، نشان دهد چگونه فهم حقیقت معنا و اجزاء دقیق قضیه و سلب و ایجاب، مبتنی بر این نظریه است.
ارتباط زبانی,معنای لغوی,معنای مقصود گوینده,بار نهفته در سخن,محتوای قضیهای,فعل حکایت و حمل
https://www.juosul.ir/article_110674.html
https://www.juosul.ir/article_110674_538f2f09983e7909d60cdb3082b87409.pdf
آیت الله صادق آملی لاریجانی
فصلنامه پژوهش های اصولی
2251-6808
3
12
2012
02
20
نقل در دلالت الفاظ و افعال
95
112
FA
سید حسین
منافی *
این نوشتار به بررسی تفصیلی حقیقت نقل، ارتجال و اشتراک و عوامل ایجادکنندهی آنها و نیز تقسیم بندیهای منقول به اعتبارات مختلف می پردازد. افزون بر بحث نقل الفاظ، نقل فرهنگها و شرایط نیز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بعد از ذکر عوامل نقل، به بررسی تطبیقی آن به معنای مشخّص کردن وجود نقل و محدودهی زمانی نقل به واسطهی این عوامل پرداخته شده است. در نهایت، أصل عدم نقل با تقریرهای چهارگانهاش در مواردی که اصل نقل، مشکوک و نیز در مواردی که تاریخ آن مشکوک است، مورد بررسی قرار گرفته است.
اصل عدم نقل,منقول,استصحاب,قرائن,عصر صدور
https://www.juosul.ir/article_110675.html
https://www.juosul.ir/article_110675_883499ccf032c60e761c15608fcb0d43.pdf