ORIGINAL_ARTICLE
الجمع بین الحکم الظاهری و الواقعی فی ضوء تفسیرنا الجدید للأحکام الظاهریّة (القسم الثانی)
سبق و أن بحثنا فی مقالات سابقة حقیقة ما یسمّی بالاحکام الظاهریة وقد انتهینا الی القول بانّ ما یسمّی عند المشهور بالاحکام الظاهریة إنما هی احکام واقعیة ثانویة تحلّ محلّ الأحکام الواقعیة الاولیة عند الشک فیها وقیام أمارة او أصل علی خلافها. وعلی هذا الأساس سنبذل جهدنا فی التحقیق حول کیفیة الجمع بین الأحکام الواقعیة وبین ما یسمّی بالأحکام الظاهریة.
https://www.juosul.ir/article_110780_b37ead0caed0fb484a26825135f52b03.pdf
2014-11-22
9
29
: الأحکام الظاهریة
الأحکام الواقعیة
الأحکام الواقعیة الظاهریة
الجمع بین الأحکام الواقعیة والظاهریة
السیّد علی الأکبر
الحائری
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تطبیقات فقهیة لنظریة نسبة التطبیق الافتراضی
یستهدف هذا البحث الحاضر محاولة إیجاد تطبیقات لنظریة جدیدة للمؤلّف کان قدطرحها تحت عنوان «نسبة التطبیق الافتراضی»، والتی هی عبارة عن إحدی العلاقات القائمة بین أدلّة الأحکام الشرعیة، وهی نسبة جدیدة بین تلک الأدلّة غیر النسب الأربع المعروفة (وهی: التخصّص، والورود، والتخصیص والتقیید، والحکومة). وهذا البحث التطبیقی یُبرز مدی الثمرات الفقهیة المُترتّبة علی هذه النسبة المُکتشفة. وقد اشتمل البحث علی مقدّمة ومحورین. ففی المحور الأوّل: بیّنا حدود وسعة تطبیقات نسبة التطبیق الافتراضی وعرضنا مجالین، وفی المحور الثانی طرحنا عشرة تطبیقات فقهیة فی باب الإرث.
https://www.juosul.ir/article_110782_4d103782ceb76746fba8313cb0480c69.pdf
2014-11-22
40
60
القاعدة الفقهیة
القاعدة الاُصولیة
الورود
التعارض
الحکومة
التخصّص
التخصیص
خالد
الغفوری
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیوستگی اجتهاد فقهی و اصولی با دانش بلاغت
آشنایی با زبان عربی در مراجعهی مستقیم به متون دین ضرورت دارد. منبع علوم دینی عبارت است از متون دین. متن دین ویژگیهایی دارد که در متون دیگر نیست. این ویژگیها به نامحدود و خطاناپذیر بودن علم صاحب دین قابل ارجاع است. متون دین حامل همهی قوانین تکوینی و تشریعی تا پایان جهان تکلیف است؛ واضح است که همهی امکانات زبانی در این متون برای هدایت جامع موجودات خردمند به کار گرفته شده است. پارهای از محققان برای استنباط فقهی از متون دین دانستن علوم لغت، صرف و نحو را کافی دانستهاند. عدهای دیگر از محققان در کنار این علوم، دانش معانی و دانش بیان را نیز ضروری شمردهاند. در این نوشتار کوشش میشود تا نشان داده شود که اجتهاد در هر علم دینی، از جمله اجتهاد فقهی، بینیاز از دانش بلاغت[= دانش معانی و دانش بیان] نیست.
https://www.juosul.ir/article_110794_e7249a1662bda58a0709abc77fc3e67d.pdf
2014-11-22
78
95
متون دین
دانشهای زبانی
بلاغت
اصول فقه
فقه
استنباط فقهی
امیر
دیوانی
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأملاتی در مسأله حجیت خبر واحد در دو دانش اصول فقه و تفسیر
مسأله حجیت خبر واحد در میان اصولیان از دیرباز منشأ مباحثات ارزشمندی بوده که بیشتر کاربرد و صبغه فقهی داشته و مناسب قلمرو تکالیف شرعی بوده است. از این رو این پرسش جدی است که در حوزه تفسیر به مثابه حوزهای معناشناختی مباحثات مزبور به چه میزان کارآمد است. مقاله حاضر در صدد است نگاهی نو به این بحث داشته و بر تمایز ماهوی دو حوزه معارف عملی (احکام شرعی) و معارف نظری به ویژه تفسیر قرآن تأکید نماید و از این منظر اختلاف آرای موجود را تحلیل و بررسی نماید.
https://www.juosul.ir/article_110796_a1e2624d247a1e3baa02b0a41ecaa6f1.pdf
2014-11-22
107
125
خبر واحد
حجیت
تفسیر قرآن
محمد
اسعدی
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روششناسی علم اصول فقه
یکی از اساسی ترین مباحث علم روشهای حل مسائل آن است. قضایایی که در علم اثبات یا نفی میشوند به عنوان مسأله آن علم تلقی میگردند. کیفیت ارزیابی هر مسأله و حل آن به فراخور ماهیت آن متفاوت خواهد بود. امروزه فلسفه علم و فلسفههای مضاف به نحوی عهده دار بررسیهای ثانوی و بیرونی نسبت به علوم هستند. یکی از مباحث مهم در فلسفه علوم تشخیص ماهیت گزارههای یک علم و به تبع تشخیص روش تحقیق در آن علم است و در واقع بررسی این سوال است که چگونه میتوان در مورد قضایای یک علم به قضاوت نشست ؟ علم شریف اصول که از دیر باز به حل مسائل و تبیین قواعدی میپردازد که فقیه را در کشف حکم شرعی از منابع اثباتی یاری میرساند نیز از این قاعده مستثنی نیست. محقق اصولی در تبیین قواعد این علم از روشهای خاصی بهره میگیرد که البته این بهره مندی صرفاً یک عملیات نانوشته باقی مانده است. نوشتار حاضر تلاش کرده است که این قانون نانوشته رابازخوانی کند تا روشهای حل مسأله در علم اصول به صورت تفصیلی تبیین شود. راه حلهای چون تحلیل رفتارهای اجتماعی , استدلالهای عقلانی برهانی و جدلی و نیز روش دورن نگری و شهودی و حتی گاه رجوع به مشاهدات و مواجهات بیرونی از روشهای مرسوم در علم اصول است که به تبیین آن پرداخته شده است.
https://www.juosul.ir/article_110797_4522eb5ae3f246a48437497061dbeecc.pdf
2014-11-22
129
159
علم اصول
روش تحقیق
مواجهات بیرونی
تحلیلهای ارتکازی
استدلالهای عقلانی
حبیب الله
شعبانی موثقی
1
LEAD_AUTHOR