ORIGINAL_ARTICLE
الاستصحاب فی الشبهات الحکمیة
هذه المقالة تبحث عن التفصیل فی جریان الاستصحاب بین الشبهات الحکمیة و الموضوعیة الذی ذهب الیه المحقق النراقی; و تتبعه السید المحقق الخوئی;.هذا التفصیل لم ینشأ عن قصور الروایات الدالة علی حجیة الاستصحاب لانّ عموم التعلیل الوارد فی صحیحة زرارة یشمل الشبهات الموضوعیة و الحکمیة علی السواء، بل منشأ التفصیل هو شبهة التعارض بین استصحاب بقاء المجعول و استصحاب عدم جعل الزائد. اجاب عنها الشیخ الانصاری; و المحقق الخراسانی; و المحقق النائینی; و لکن السید الخوئی; عمقها بالصیاغة الجدیدة حتی ترفع عنها الاشکالات المطروحة من جانب هؤلاء الاعلام و آخر من طرح الشبهة وحلّها الشهید الصدر;.
https://www.juosul.ir/article_110657_4f6f74ebd13e7fc9f1b3def1b6857f7a.pdf
2011-08-23
7
52
الاستصحاب
الشبهات الحکمیة
الشبهات الموضوعیة
جریان الاستصحاب بین الشبهات الحکمیة
حسن
النظری
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تداخل الأسباب و المسببات
إنّ بحث التداخل من أهمّ المباحث الأصولّیة. ما وصلت هذه الرسالة، التحقیق له، والنتیجة التی وصلنا إلیها فی نهایة الشوط هی: «أنّ القاعدة عدم التداخل مطلقاً لا فی الأسباب و لا المسببات، و هی مقتضی الأدلة الاجتهادیة والأصول العملیّة، و الثمرة هی العزیمة مطلقاً فی البابین».
https://www.juosul.ir/article_110658_1edd2957e9b399a2034aa376e7071d09.pdf
2011-08-23
53
82
الأسباب و المسببات الشرعیّة
تداخل الأسباب
تعاقب الأسباب
ابراهیم
سلیمانی درچهای
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امکان جانشینى امارات و اصول، مقام قطع موضوعی
تردیدی در جانشینی امارات و اصول در مقام قطع طریقى محض نیست؛ اما در مورد جانشینی ظنون مقام قطع موضوعی این پرسش مطرح است که آیا میتوان با یک خطاب واحد دو تنزیل را انجام داد؛ یعنی هم ظن را جانشین قطع در آثار قطع کرد و هم مؤدا را جانشین واقع نمود.شیخ انصاری1 تنزیل امارات و اصول را در مقام قطع صفتى نمىپذیرد، اما معتقد است که امارات و ظنون میتوانند جانشین قطع موضوعی طریقى شوند. محقق خراسانی معتقد است که ظنون و امارات ثبوتاً نمیتوانند جانشین قطع موضوعى طریقی شوند. محقق اصفهانى1 ضمن رد دیدگاه محقق خراسانی، نهایتاً در محال دانستن این که با خطاب واحدی مثل «الظنّ کالقطع» بتوان دو تنزیل را انجام داد، با محقق خراسانی، هم عقیده است. از نظر استاد لاریجانی امارات چه به لحاظ اثباتى و چه به لحاظ ثبوتى میتوانند جانشین قطع موضوعى شوند. این نوشتار به تبیین، بررسی و سنجش دیدگاهها در این خصوص میپردازد.
https://www.juosul.ir/article_110659_be2abd32841e56024a5cfcb3727f690c.pdf
2011-08-23
90
113
قطع طریقى
قطع موضوعی
جانشینی امارات و اصول
سید حمیدرضا
حسنی
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وضعگروی و نظریة معنا
پژوهش حاضر با هدف توصیف ماهیت «معنا» سامان یافته است. مسئله چیستیِ معنا از مبانی دانش تفسیر متون به شمار میرود. از این رو گزینش هر نظریة خاص معنایی، نقش مؤثری در تفسیر متون به صورت عام و تفسیر متون دینی به ویژه ایفا مینماید. در این پژوهش نخست به شیوه تحلیل بودهها، برخی از نظریههای قابلِ توجهِ معنایی ارزیابی شده، آن گاه ضمن تبیین ارتباط لفظ و معنا، و گستره معانی و حقایق نفسالامری، نظریة «وضعگروی» با ویژگی شمولگرایی معنایی توجیه یافته است. نظرداشت کلی در پژوهش حاضر، تطبیق مبانی، دلایل و لوازم منطقی نظریهها بوده است.
https://www.juosul.ir/article_110660_87f78cedbfe1a16f576f0e2fa7512a18.pdf
2011-08-23
113
145
: معنا
تفسیر متون
نظریههای معنایی وضعگروی
حقیقت
نفسالامر
مفاهیم
محمدباقر
سعیدی روشن
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشی در مسئلة حجیت ظواهر قرآنی با نگاهی انتقادی به مبانی جریان روایتگرا
این مقالهدر راستای آسیبشناسی جریان روایتگرا در تفسیر و فهم قران به بررسی مسألة حجیت ظواهر قرآن و دیدگاه روایتگرایان شیعه و سنی پیرامون آن پرداخته و تقریری نو از ادلة آنان در انکار حجیت ظواهر ارائه مینماید. در این تقریر، ادلة روایتگرایان در سه محور خطاب قرآن، زبان قرآن و دلالت قرآن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به لحاظ خطاب قرآن، مدعای اختصاصی بودن خطاب، به لحاظ زبان قرآن، مدعای پیچیدگی و تشابه زبان، و به لحاظ دلالت قرآن، مدعای ظنی و نامعتبر بودن دلالت از سوی آنان با مناقشات و تأملات جدی مواجه است.
https://www.juosul.ir/article_110662_4938ec0b26cca612252ad4d6cf06ef4e.pdf
2011-08-23
146
171
حجیت ظواهر
قرآن
جریان روایتگرا
محمد
اسعدی
1
LEAD_AUTHOR